כתיבה אוף ליין וכתיבה לאינטרנט

בית » כללי » כתיבה אוף ליין וכתיבה לאינטרנט
אולי בגלל תפישה שהשתרשה, המתיחסת להעלאת תכנים ברשת כאל תהליך פשוט יחסית,  כתיבה לאינטרנט נחשבת על ידי רבים לאיכותית פחות לעומת כתיבה לדפוס. אבל, ההיסטוריה מוכיחה שככל שהפצת טקסטים רחבה יותר, רמת ההשכלה (במקרו) גבוהה יותר.

בתחילת דרכם, מייסדי מנוע החיפוש גוגל הצהירו שהמטרה העיקרית היא להפיץ ידע ולספק ספק מידע חופשי וחינמי לכמה שיותר גולשים. ואכן כיום אפשר להשתמש בכלים שמספקים מנוע החיפוש של גוגל וכלים אינטרנטיים רבים נוספים – אפשר ליצור קשרים אישיים ועסקיים, ללמוד ולהעמיק ידע קיים, לרכוש ולשתף.

כיום, האינטרנט הוא מדיה להמונים וככזה הוא מספק תכנים מגוונים בכמויות עצומות. אבל, עדיין, במקרים מסוימים, נחשב לכלי המוני מדי. ובכן, האם יש מקום להשוואה בין איכויות תוכן אינטרנטי בן שני העשורים לבין דברי דפוס בני שש מאות שנים?

נקודות למחשבה על השפעות היסטוריות חשובות של הפצת תכנים להמונים:

  • המצאת הדפוס – עד המאה ה- 15 ספרים נכתבו ביד ונמכרו בעלות גבוהה. לכן רוכשי הספרים היו בעיקר מלומדים ואנשי דת. כתוצאה ממהפכת הדפוס, שהחלה עם הדפסת מספר ספרים נבחרים והתפתחה להדפסות בכמויות רבות ובעלויות נמוכות, הפכו ספרים (ודברי דפוס) לנחלת הכלל.
  • אוריינות מדיה – לפי תוצאות מחקרים בני ימינו על מנהגי קריאה בארצות העולם השלישי, באותן המדינות בהן הספרים נפוצים פחות, הגולשים נעזרים באינטרנט ובסלולר לקריאה וללימודים.

writing-and-idea

השוואת פרסום תכנים באמצעות דפוס/אינטרנט:

כתיבה לדפוס – נחשבת ל'קלאסית"

  • כוללת עיצוב מוצר (הוא התוכן), בחירת נייר/חומר גלם מתאים להדפסה, כמות עותקים להדפסה.
  • הבאת תוכן איכותי לדפוס מערבת אנשי מקצוע כגון עורך, מעצב גרפי/מאייר/צלם, עובדי בית דפוס, מפיצים.
  • כיום, חלק מהתהליך יכול להתבצע באמצעות האינטרנט.

כתיבה לאינטרנט – נחשבת לעתים ל"ניסיונית"

  • כוללת בין השאר את בחירת קהל היעד והפלטפורמה להעלאת התכנים, התאמת מבנה התוכן, בחירת מילות המפתח המתאימות, קישורים.
  • אנשי המקצוע העוסקים במלאכה – אחראי על העלאת התכנים, מעצב האתר/מקדם אתרים.
  • האינטרנט מספק אפשרויות ייחודיות להעלאת תכנים, החל מפרויקט הכולל תקציבי ענק, מגוון מחקרי שוק וסוללת מקדמי אתרים', ועד פרסום תכנים על ידי הכותב, שאף יכול להעלות ולהפיץ את התכנים ברשת.

ההבדל המהותי בין כתיבה אוף-ליין וכתיבה לאינטרנט

קשה להשוות כתיבה לאינטרנט לכתיבה אוף-ליין, בעיקר כשמדובר בסיפורת או שירה. מרבית הסופרים והמשוררים התכוונו שיצירותיהם יישמרו לדורות הבאים ואומנם, יצירות רבות שנחשבות "קלאסיות" נכתבו לפני כמה מאות שנים.

חולשתה של הכתיבה הקלאסית היא בזה שספרים נכתבים על נייר מתכלה, ויצירות שנכתבו על נייר עלולות להיעלם מהעולם (אם כי כיום יש אמצעים דיגיטליים שמאפשרים להנציח ספרים מודפסים).

תכני אינטרנט, לעומת ספרים מודפסים, אינם נשמרים לזמן רב. הפלטפורמה האינטראקטיבית אינה מאפשרת נצחיות של התוכן, וברוב המקרים, תכנים איכותיים שמועלים לאינטרנט נעלמים במהירות מהצגים וממנועי החיפוש, כשתכנים אחרים תופסים את מקומם.

אפשר להשוות כתיבה לאינטרנט לכתיבת שלטי חוצות. כשהם מגיחים לחלל העולם הם תופסים את כל גודל המסך. אך זמן לא רב לאחר מכן הם נעלמים ומוחלפים בתכנים חדשים.

Save