תוכן

מהי ההגדרה של כתיבה שיווקית

כתיבה שיווקית מוגדרת על פי ויקיפדיה ככתיבה תמציתית של מאמרי תדמית. גם התרגום לאנגלית של המונח 'כתיבה שיווקית' Article Marketing הוא בעל משמעות דומה. אמנם עולם הפרסום המסורתי עובר לאינטרנט, אבל הכתיבה השיווקית היא עדיין תחום בפני עצמו שקשור לענפי שיווק רבים, לאו דווקא לתחום כתיבת מאמרים לאתרי אינטרנט.

כתיבה שיווקית מיועדת להציג מוצר או שירות באופן מיטבי, באופן שמושך קונים, ובסופו של דבר גורם להם לבצע רכישה או לחזור ולהתעניין במוצר. מאמרים שיווקיים  באינטרנט מתפרסים על נושאים רבים, ויתרון שיווקי חשוב לתחום זה באינטרנט הוא האופן שבו מתאפשרים הפצה הרחבת של תכנים שיווקיים וההגעה לקהל יעד גדול. מאמר שיווקי באינטרנט יכול לדון ביתרונות מוצר, להציע הטבות מיוחדות וכדאיות לגולשים, כל תוכן שמטרתו היא המרת  גולש לקונה. אך כמובן, מדובר בטקסט איכותי, שמחויב להציג  מוצר או שירות בצורה החיובית ביותר.

כתיבה שיווקית והעולם הגדול

קיימים כמה דברים חשובים הקשורים לכל תחומי הכתיבה, למרות שלא תמיד ניתן לקבוע הכללות. כיום השימוש בשפה הוא הרבה יותר חופשי, פחות מחויב לחוקי התחביר הנכון, ויש לכך ביטוי בכל תחומי התקשורת, גם בדיבור וגם בערוצי הכתיבה השונים, אם הספרותית או העיתונאית או 'שפת הפרסום'.

ללא ספק קיימת מחויבות לשפה תקנית גם בתחום השיווקי, אבל נושא הדיוק הלשוני הוא תלוי תרבות וסביבה. למשל, סטנדרטים של כתיבה רשמית נחשבים לתקינים בתחום המקצועי, אבל לא תמיד נכונים מבחינת תחביר. דוגמא נוספת, להבדיל – בערוצי הבידור העולמיים, התכנים המוזיקליים לחלוטין לא מחויבים לחוקי השפה (כמובן שלא מדובר על השפה התקנית בערוצי הרדיו שלנו).

איך כותבים שיווקית

הדבר החשוב בכתיבה שיווקית הוא העובדה כי תחום זה משמש כמתווך בין המוצר ובין קהל היעד. כלומר, הצגה מיטבית של מוצר באמצעות מאמרים שיווקיים מיועדת לקונים. ומכאן ברור כי ה'איך' נקבע על פי הצורך – כאשר קהל היעד הוא קונים פוטנציאליים שנחשפים למוצר חדש, המאמר יציג מוצר באופן שיסביר את טיבו או  אופן השימוש בו. כשמדובר בשירות או בחנות חדשים, המאמר יהיה תדמיתי יותר, ויפרט רקע ויתרונות השירות החדש.

לא רק תכונות המוצר המשווק הן אלו שקובעות את איכות הכתיבה, אלא גם אפיון קהל המטרה. חלק מתהליך שיווק ופרסום מוצרים הוא מחקר שוק, ואפיון הקוראים או הגולשים שהם הקונים הפוטנציאליים מאפשר לייעד תוכן לקהל המתאים: האם אימהות צעירות, בני עשרה,  חיילים בחופשה. גם תהליך כתיבה שיווקית שלא מסתמך על מחקרי שוק, מחייב הכרות עם הרקע של המוצר והבנת קהל היעד שאליו המאמר יופנה.

כתיבה כחלק מתחום השיווק

האם כל תהליך שיווקי כולל מאמרים שיווקיים? תוכן עלון המתאר שעות פתיחת גן, או פלייר שמיידע על שירות, לא בהכרח נכללים בהגדרה, מאחר ומדובר בטקסט שהוא מידע אינפורמטיבי, למשל, הודעה על שעות פעילות העסק. אבל, אם פלייר גורם לקהל יעד להפוך ללקוחות, הרי שהוא שיווקי ומוצלח ביותר. הכתיבה השיווקית אינה בכל המקרים הגורם הבלעדי שמניע  תהליך מכירה, אם באינטרנט או בפרסום השמרני, אך היא משולבת בתחומי ענפי הפרסום והשיווק השונים.

service-text