כתיבה והרגלי שתיית קפה

בית » בלוג » כתיבה והרגלי שתיית קפה

עד לפני זמן לא רב שתיית קפה הייתה מבחינתי התמכרות. כפי שמארק טווין אמר בזמנו על הרגלי עישון – זו אינה בעיה, עובדה, כבר נגמלתי מאות פעמים. ובכן, גם אני "נגמלתי" פעמים רבות משתיית קפה, שהיא עבור רבים הרגל ממושך ונעים. אבל, המשקה הפופולרי כולל רכיב שהוא אמביוולנטי מבחינת ההתייחסות להשפעתו על הבריאות – קפאין. יש הטוענים שקפאין  מועיל לבריאות, יש שמתייחסים בזהירות לתופעות הלוואי של שתיית קפה ויש אחרים שמתנגדים נחרצות. שתיית חמש כוסות קפה ויותר ליום נחשבות למזיקה, ולעתים אף להתמכרות של ממש, אבל גם שתייה מוגזמת של מיץ פירות יכולה לגרום לתופעות לוואי. לרוב, כמות של כשלוש כוסות ליום נחשבת לבריאה ולמסייעת למניעת מחלות כגון סוכרת ומחלות לב. כמו כן, כבר שנים רבות שלמשקה מיוחסות סגולות כגון שמירה על ערנות וחידוד יכולת המחשבה, תכונות שמועילות לכותבים וליוצרים.

ובכן, לשתות או לא לשתות קפה?

coffee-answers

קצת על ייצור קפה

ייצור הקפה תהליך ארוך שמתחיל בבחירת סוג העץ (קיימים זנים שונים של עצי קפה). המשקה מיוצר מהפירות ובעצם מהחלק הפנימי של גלעין הפרי. הפירות הבשלים נקטפים או נאספים. לאחר מכן מייבשים ומקלפים אותם בשיטות שונות (חלקן ממש מוזרות) כאשר לכל שיטה השפעה שונה על טעם המשקה. בהמשך מפרידים וקולים את הפולים הממוינים בטכניקות שונות, שאף הן משפיעות על הטעם הסופי של המוצר. טמפרטורת הקלייה יכולה להגיע ל – 200 מעלות צלזיוס, מה שגורם לפולים לאבד את ערכם התזונתי (במפתיע, בקפה אספרסו נשמרים כמה רכיבים תזונתיים). הפולים הקלויים משווקים לרחבי העולם ונטחנים באופנים שונים. טחינת קפה מתבצעת בטכניקות שונות כאשר חשובה התאמת עובי הטחינה לסוג הפולים (למשל, טחינה גסה מתאימה לקפה פילטר בעוד טחינה דקה מתאימה לאספרסו או לקפוצ'ינו). את המשקה המוכן אפשר פשוט ללגום עם מים או חלב, אבל ישנן דרכים מגוונות להכנתו, חלקן הן אמנות של ממש (למשל, כדי להכין ספל אספרסו אמתי יש לאמוד כמויות מדויקות של פולי קפה ומים).

coffee-beans-photo

מדוע קפאין נחשב לרכיב שלילי בקפה?

קפאין משפיע על מערכת העצבים המרכזית של הגוף תוך זמן קצר לאחר שתיית הקפה. הוא משפיע על רמות אדרנלין ודופמין במערכת העצבים ולכן הוא אכן אפקטיבי לתהליכים כגון כתיבה ובהשפעתו על תחושת עייפות, שיפור ערנות וחדות מחשבה. כמו כן קפאין מסייע בשריפת שומנים. עבור רוב האנשים שאינם רגישים לקפאין, כמות של עד 300 מ"ג ליום אינה מזיקה ואפילו מועילה. עם זה קפאין גורם להשפעות שליליות שונות, מכיוון שהוא משפיע על מערכת העצבים הוא גם ממכר ובכמויות גבוהות אף מסוכן לבריאות, ובכלל, לפי מחקרים, שתייה מרובה היא הרגל מזיק שמלווה בהרגלים רעים נוספים כגון עישון ורמת פעילות גופנית נמוכה.

ההרגל שלי לשתות קפה

עליי להודות שההתמכרות שלי לקפה לא הייתה מהסוג אנין הטעם. הסתפקתי בתערובת סוכר, מים, חלב ואבקה מגורענת מאיכות טובה, אבל, שתייתו הפכה מבחינתי להרגל שני. בשלב כלשהו החלטתי לשנות הרגלים. ניסיתי להחליף את הקפה בתה צמחים, בנטול קפאין ובתחליפים שונים, אבל עד שלא החלטתי לעבור לצמחונות לא הצלחתי להיגמל מהשתייה המוגזמת.

הקשר בין תזונה ובין שתיית קפה

ובכן, לפי מחקר שהתמקד בהתמכרויות שקשורות למזון ולמשקאות, קיים במוחנו מנגנון תגמול שגורם להתמכרויות (כגון התמכרות לאוכל). כמו כן, על פי מחקרים, רכיבי מזון כגון שומן טראנס וסוכר משפיעים על מצבי רוח. לכן, אפשרי שכאשר שיניתי את הרגלי התזונה שלי, והפחתתי צריכה של מוצרים מעובדים, פחת גם הצורך שלי באפקט הפיזיולוגי הייחודי שמעורר קפאין. מבחינתי ההשפעה הייתה דרמטית למדי, מכיוון שברגע שהסרתי מהתזונה היומית מוצרי בשר, חלב וביצים וחטיפים, הפסקתי ללעוט כמויות קפה ועברתי לשתיית כוס קפה או שתיים ביום.

על תחליפים לקפה

ישנם כמה תחליפים בריאים ומומלצים לשתיית קפה, למשל תה צמחים או תה פירות במגוון עצום של אפשרויות שחסרונם הוא המרחק מטעם האבקה הקלויה והמרירה. קפה נטול קפאין מזכיר במשהו קפה. כמו כן, ישנם תחליפים מיוחדים שטעמם מזכיר את טעמו של המשקה האהוב:

תחליף לקפה נמס

תחליף ותיק לקפה נמס הן תערובות אבקה שמבוססות על עולש (ציקוריה). הן מזכירות בטעמן קפה נמס חלש, וזה אפילו טעים למדי. מתאים לבעלי עצבים חזקים.

תחליף לקפה שחור

קפה מגלעיני תמרים הוא גרגרי יותר ומזכיר בטעמו קפה שחור (מכיל מעט קפאין, למי שמתגעגע). אין לו כל ערך תזונתי אך הגלעינים הקלויים מזכירים מאוד את טעם הקפה.

תחליף לקפה לאטה

אבקת חרובים נמסה טעימה במיוחד כתחליף לקפה בחלב. אומנם לא ממש קפה לאטה, אבל בהחלט תחליף נאות, טעים ונוסטלגי לספל משקה מתוק וטעים.

coffee-cup

טעם של עוד? לדף הבית שירותי כתיבה