כללי

על תהליך כתיבה – מזווית אחרת

ריבוי הערוצים הטכנולוגיים לא מפחית מערכן של המילים הכתובות, ועבור רובנו, כתיבה היא פעילות אלמנטרית ואף יום-יומית. בתחומים רבים נדרשים טקסטים מקצועיים או משוכתבים ושירותי הכתיבה מספקים לחברות, ארגונים ואנשים פרטיים את הטקסטים המקצועיים הדרושים להם. אבל, מהי כתיבת תוכן ומדוע היא חיונית בתקופה המודרנית?

סוגים של כתיבה מודרנית, דיגיטלית ואינטרנטית:

כתיבה שיווקית

לקידום מכירות מוצרים ויצירת קהל יעד

כדי להגשים את המטרות של התוכן השיווקי, יש להתייחס לשלבים בהם ממוקם קהל היעד בתהליך המכירה

  • האם הכתיבה השיווקית מיועדת לקונים שלא מכירים את המוצר? על התוכן לעורר בהם עניין.
  • האם לקהל יעד שכבר החליט לרכוש מוצר או לפנות לחברה? על התוכן להיות רלוונטי וממוקד בתהליך הרכישה.

האמצעים שבהם כתיבה שיווקית 'לוחצת על כפתורים' אצל הצרכן שונים ומגוונים

  • כתיבה משכנעת וטיעונית במטרה להציג את המוצר באופן שאי אפשר להתנגד לאיכויותיו.
  • כתיבה המניעה לפעולה במדריכים ובהוראות הפעלה.

כתיבה תדמיתית

לתיאור חברה, עסק, מנהל, נותן שירות

מטרת כתיבה תדמיתית לחברה או עסק היא לתאר את הנושא באופן חיובי. לדוגמה, הצלחות החברה, אופן ניהול העסק או הפרופיל של המנהל או נותן השירות.

כתיבה תדמיתית נדרשת בדרך כלל בקמפיינים או בתהליכי השתדרגות עסקית, לדוגמה כתבה בעיתון, דף פרופיל באתר הבית ועוד.

כתיבה לאינטרנט

לקידום אתר, מוצר או תוכן

בין הדברים שמייחדים תכנים באינטרנט הוא האופן שבו תכנים כגון מאמרי אינטרנט ופוסטים מקושרים לתכנים נוספים דרך קישורים. לכן, כתיבה לאינטרנט במהותה היא מכלול של תחומים, ביניהם כתיבה לקידום אורגני SEO כתיבת תוכן לאתרים, לרשתות חברתיות ועוד.
לכל סוג תוכן מאפיינים ייחודיים, הן מבחינת מבנה התוכן והן מבחינת קהל היעד שאליו התוכן מיועד.
לדוגמה:

כתיבה של פוסט ברשת חברתית >>
מפנה – למאמר נכתב עבור דף אתר >>
מפנה – לדף המוצר

כתיבה אישית

'דברים שרציתי לומר', שיתוף חוויות עם קוראים

כתיבת תוכן אישית בידי כותב נדרשת כאשר רוצים להעלות נושאים אישיים בכתב, למשל חוויה אישית או אוטוביוגרפיה, אך לא מוצאים את המילים הנכונות.
כיום כמעט שלא מתקיימת כתיבה חופשית, ולכל תחום יש כללי כתיבה. שמגדירים אותו. כך גם לגבי כתיבת בלוג אישי, סיפורים אוטוביוגרפיים וכדומה.
במקרים כאלה מוטל על הכותב לייצר תוכן קריא ובהתאם לכללים, אך עם זה שלא מפחית ממקומו של הסיפור המקורי.

כתיבה יצירתית

סיפורת ושיווק?

כתיבה יצירתית שמתייחסת לתחום הספרות או הפואטיקה, יכולה לחרוג מהמציאות, לתאר אירועים דמיוניים ולהפוך אידיאל למציאות מסופרת. אבל, כתיבת תוכן יצירתי משרתת גם מטרות פרקטיות יותר, בתיאור מוצרים, בסיפור החברה.

במקרים כאלה, על כתיבת התוכן היצירתית לגעת בצורך של הקורא ולהעשיר את התוכן השיווקי או התדמיתי אך עדיין להישאר בתחום המציאות היבשה או תוך התייחסות לנתונים אמיתיים.


טיפים לכתיבה שמתאימים גם לאינטרנט

  1. להתחיל בתכנון מבנה הטקסט
  2. להסיר תוכן לא חיוני
  3. לכתוב טקסט קליט ואינפורמטיבי
  4. לכתוב ברור ולא באופן מעורפל או דו משמעי
  5. לא להיות שיפוטי
  6. להמעיט בדימויים, בהסברים ובמילים 'מפוצצות'