כללי

על תהליך כתיבה – מזווית אחרת

ריבוי הערוצים הטכנולוגיים לא מפחית מערכן של המילים הכתובות, ועבור רובנו, כתיבה היא פעילות אלמנטרית ואף יום-יומית. בתחומים רבים נדרשים טקסטים מקצועיים או משוכתבים ושירותי הכתיבה מספקים לחברות, ארגונים ואנשים פרטיים את הטקסטים המקצועיים הדרושים להם. אבל, מהי כתיבת תוכן ומדוע היא חיונית בתקופה המודרנית?

כמה סוגי כתיבה מודרנית ואינטרנטית

כתיבה שיווקית – לקידום מכירות מוצרים ויצירת קהל יעד

כדי להגשים את המטרות של התוכן, יש להתייחס לשלבים בהם ממוקם קהל היעד בתהליך המכירה.

  • האם התוכן מיועד לקונים שלא מכירים את המוצר? על התוכן לעורר בהם עניין.
  • האם לקהל יעד שכבר החליט לרכוש מוצר או לפנות לחברה? על התוכן להיות רלוונטי וממוקד בתהליך הרכישה.

כתיבה תדמיתית – לתיאור חברה, עסק, מנהל, נותן שירות

כתיבת תוכן תדמיתי לחברה או עסק מתארת את הנושא באופן חיובי. למשל, הצלחות החברה, אופן ניהול העסק או הפרופיל של המנהל או נותן השירות. נדרשת בדרך כלל בקמפיינים או בתהליכי השתדרגות עסקית, לדוגמה כתבה בעיתון, דף פרופיל באתר הבית ועוד. תכנים נוספים שמסייעים לחיזוק תדמית: סרטוני תדמית, ראיונות וכיו"ב.

כתיבה לאינטרנט – לקידום אתר, מוצר או תוכן

בין הדברים שמייחדים תכנים באינטרנט הוא האופן שבו התכנים מקושרים לתכנים נוספים. לכן, כתיבה לאינטרנט במהותה היא מכלול של תחומים, ביניהם כתיבה לקידום אורגני SEO כתיבת תוכן לאתרים, לרשתות חברתיות ועוד.

לכל סוג תוכן מאפיינים ייחודיים, הן מבחינת מבנה התוכן והן מבחינת קהל היעד שאליו התוכן מיועד.

למשל, כתיבה של פוסט ברשת חברתית שמפנה למאמר שנכתב עבור דף אתר שמפנה לדף המוצר.

כתיבה אישית – 'דברים שרציתי לומר', שיתוף חוויות עם קוראים

כתיבת תוכן אישית בידי כותב נדרשת כאשר רוצים להעלות נושאים אישיים בכתב, למשל חוויה אישית או אוטוביוגרפיה, ולא מוצאים את המילים הנכונות.

כיום כמעט שלא מתקיימת כתיבה חופשית, ולכל תחום יש כללי כתיבה. שמגדירים אותו. כך גם לגבי כתיבת בלוג אישי, סיפורים אוטוביוגרפיים וכדומה.

במקרים כאלה מוטל על הכותב לייצר תוכן קריא ובהתאם לכללים, אך עם זה שלא מפחית ממקומו של הסיפור המקורי.

כתיבה יצירתית – סיפורת ושיווק

כתיבה יצירתית שמתייחסת לתחום הספרות או הפואטיקה, יכולה לחרוג מהמציאות, לתאר אירועים דמיוניים ולהפוך אידיאל למציאות מסופרת.

אבל, כתיבת תוכן יצירתי משרתת גם מטרות פרקטיות יותר, בתיאור מוצרים, בסיפור החברה.

במקרים אלה, על כתיבת התוכן היצירתית לגעת בצורך של הקורא ולהעשיר את התוכן השיווקי או התדמיתי אך עדיין להישאר בתחום המציאות היבשה או תוך התייחסות לנתונים אמתיים.

מהי ההגדרה של כתיבה? כמה הגדרות

  1. אמצעי לתקשורת המייצג שפה באמצעות רישום סימנים וסמלים.
  2. תהליך קוגניטיבי מורכב, החל בזיהוי והמרת הקלט הפונולוגי ועד לפעולת הכתיבה עצמה.
  3. הכתיבה המשמשת אותנו (אלפא-ביתית) מוגדרת כקבוצה סטנדרטית של אותיות, עיצורים ותנועות המקודדים על בסיס עיקרון כי אותיות (או קבוצות אותיות) מייצגות פונמות (צלילים בסיסיים) של השפה המדוברת.

כמה פשוט להיות כותב?

יחסית להגדרות הללו, מסתבר כי להיות כותב/ת הוא עניין פשוט למדי:

כותב (WRITER) – אדם המשתמש במילים כתובות במגוון סגנונות וטכניקות כדי להעביר רעיונות (ויקיפדיה).

ללמוד כתיבה מהמומחים

  • לסופר האנגלי ג'ורג' אורוול מיוחסת רשימת כללים קצרה לכתיבה נכונה:
  • לעולם לא לכתוב מילת ז'רגון, אם אפשר להשתמש במילה מקבילה.
  • לעולם לא להשתמש במילה ארוכה במקום שבו אפשר להשתמש במילה קצרה יותר.
  • עולם לא להשתמש בביטוי פסיבי, אם אפשר להשתמש בביטוי אקטיבי.
  • אם אפשר לוותר על מילה בטקסט, לוותר.

מחשבים כותבים (ואוהבים) – העתיד?

האם כתיבה היא מעשה ידי אדם או שמחשב יכול לייצר טקסטים טובים ואיכותיים לא פחות משל כותב אנושי? בעולם הטכנולוגי של Artificial intelligence כמעט מתבקש שמכונות ימלאו את מקום האנושות. מחשבים יכולים לתרגם ביג דאטה למושגים קריאים ויש אפילו מושג שקשור לעיתונאות automated journalism , תהליך שכולל איסוף כמות מידע עצומה באמצעות המחשב שמתרגם את אוסף המידע למאמרים לפי פורמטים קבועים. ומה לגבי סיפורת, שירה, ואפילו בלוג שנכתב בידי מחשב? ובכן, אכן, סופר אמריקאי נעזר במחשב כשותף לכתיבת הנובלה הבאה שלו.

ומה לגבי רומנטיקה וכתיבת שירה? מחשבים כותבים גם שירה, לדוגמה, השוואת פואמות שנכתבו בידי אדם או מחשב?

ולשאלה שתמיד נשאלת – האם מחשב יכול לכתוב מאמרים באינטרנט?

ובכן, מחשבים יכולים לאסוף מידע ולפזר בתבניות קבועות. אבל, כתיבה היא יותר מפורמט קבוע ולא קריא. היא משמשת להעברת מושגים ורעיונות באופן שמחשב לא יכול לבצע, גם ברשת הדיגיטלית.

writing infographic
קיצור תולדות הכתיבה